Šį įrašą noriu pradėti nuo prieš porą savaičių atrasto substack. Tai – prenumeruojamų įrašų platforma, kurioje rašytojai bendrauja su skaitytojais, siųsdami jiems periodinius naujienlaiškius. Žinoma, rašytojų naujienlaiškiai – tik vienas iš substack panaudojimo būdų. Yra ir kitų. Tačiau man, o tikiuosi ir jums, įdomiausia – rašytojai.
Džordžas Saundersas ir jo Story club
(Neapsisprendžiu, kaip lietuvinti realių žmonių (užsieniečių) pavardes. Kol kas lai būna taip: rašau kaip tariu, o originalų vardą pateikiu skliaustuose ir tik minėdamas pirmą kartą. Tegul mato pagūglinę, kaip jų vardai skamba lietuviškai).
Story club formatas toks: Džordžas Saundersas pasiūlo mums paskaityti kokį nors kūrinį ir vėliau jį panagrinėja. Šiuo metu lėtai virškinu Ernesto Hemingvėjaus (Ernest Hemingway) Cat in the Rain. Kažkada buvau skaitęs, bet primiršau.
Pirma pamoka – lėtas skaitymas
Pirmame įraše apie katę lietuje Džordžas Saundersas duoda mums vieną pastraipą ir siūlo skaityti lėtai, po viena sakinį. Ragina pastebėti, kaip su kiekvienu sakiniu atsiskleidžia nauja pasakojimo dalis.
Sufleruoja klausimus, kuriuos turėtume užduoti sau: ką mums nori pasakyti rašytojas? ką turėtume pastebėti? kas čia svarbu? kaip atsiranda lūkesčiai? apie ką šis pasakojimas ir kas bus toliau?
Bandau pagauti save tuo metu kai kyla mintis apie ką bus sekanti eilutė. Turiu prisipažinti, kol kas sekasi nekaip. Kažkas suspengia galvoje, bet greitai pereinu prie kito sakinio.
Antra – žaidimas su skaitytojo lūkesčiais
Antrame įraše Džordžas Saundersas kalba apie situacijos įtvrtinimą (establishing) ir reakciją (reaction). Čia kai pirmu sakiniu pasakai: Aukštas vyriškis žiūrėjo į savo blizgančius batus. taip sukurdamas personažą, kuris išjudina pasakojimą. Pasakojimas tampa apie kažką, be tik aukštą vyrą, bet ir jo elgesį, kuris turėtų būti svarbus. Dabar mes galime svarstyti apie ką šis pasakojimas. Tada kitu sakiniu aprašai reakciją: Mergina susiraukė pamačiusi jį; ji nepakentė tuštybės. ir paneigti arba patvirinti skaitytojo įsivaizdavimą apie ką šis pasakojimas. Labai gerai veikia, kai nori dviem sakiniais pateikti ryšį tarp veikėjų.
Mokytis yra smagu
Nors perskaičiau vos dvi dalis, o jau imu geriau perprasti pasakojimo montažo galimybes. Kaip galima jungiant sakinius kurti judančios kameros efektą, kaip priartinti, kaip susifokusuoti į objektą ir kaip parodyti veikėjo perspektyvą. Bet svarbiausia, kaip valdyti skaitytojo lūkesčius. Žaisti su tuo. Juk pasakojimas tai takas iš užuominų, kuris veda tolyn.
Ar kilo minčių pačiam rašyti substack? Kilo. Ar rašysiu? Kol kas ne.
Manau, tegul pradžioj būna apie ką ir kam. O tada jau žiūrėsiu.